De lijn Maastricht - Vaals

Het heeft lang geduurd voordat dat deze normaalspoor tramlijn tot stand kwam. De eerste intiatieven stammen van 1882 en de eerst serieuze plannen uit 1889, het hoogtepunt van de trammanie. Het duurde tot 1901 voordat een concessie werd verleend aan een Belgisch plan voor een metersporige tramlijn. Toen de verwerkelijking daarvan uitbleef, kwam in 1907 de discussie over gekozen tractie en spoorbreedte weer op gang. De provincie Limburg wilde een moderne, dus electrische geëxploiteerde, en normaalspoorlijn. Toen AEG in 1910, ongetwijfeld geheel belangeloos, een duit in het zakje deed door een electrische tramlijn voor te stellen was het pandemonium compleet. Dit voorstel kreeg een concessie in 1912. Het werk er aan werd zelfs gestart in maar kwam abrupt tot een einde aan het begin van de Eerste Wereldoorlog omdat AEG tot de oorlogsvoerende partijen behoorde en Nederland neutraal bleef. Na het beëidigen van de vijandelijkheden maakte AEG duidelijk dat zij van het contract af wilde en de concessie werd teruggetrokken in 1919. Een overheidscomitee bestudeerde de diverse mogelijkheden omde voortdurende en steeds verhittere debatten tot een eind te brengen. De lijn werd herontworpen en de beslissing werd genomen ten gunste van een met stoom geëxploiteerde normaalspoorlijn.

 

Maastricht (west) naar Vaals (oost) met in het midden een korte vertakking naar Wijlre (bron: ShareMap.) Klik op afbeelding om te vergroten

Het werk startte in 1921 en het traject Wijlre-Vaals opende in 1922. Maasticht-Gulpen volgde in 1925.

Economisch gezien was alles het bar en boos geworden en de lijn kwam gewoon te laat. De hoogtijdagen van de tram lagen al decennia achter ons, de bussen maakten het helemaal, de nieuwe lijn paste slecht in de rest van het LTM-net en de lijn werd achtervolgd door de economische tegenwind van de twintiger jaren. Allemaal elementen voor een ramp en de LTM ging geheel volgens de verwachting de bietenbrug op. Maastricht-Vaals leverde nooit een cent op en de dienst werd al in 1938 gestaakt. De lijn werd het daaropvolgende jaar afgebroken. De schaamte over het fiasco zit zoe diep dat zelfs Limburger niet eens weten dat er een tramlijn wás.